Frigörande Dans

Jag utbildade mig på frigörande dans akademin för Anne Grundel  2001 efter en tids sjukskrivning. Dansen blev mitt redskap att hitta tillbaka till livslusten. Den stärkte min självkänsla och hjälpte mig att acceptera och vara i nuet.
 

Jag har dansat med många olika ledare/inspiratörer.         Gått kurser av varierande slag och hämtat inspiration, ideér, kunskap och erfarenhet.
Med en blandning av detta har det med tiden blivit en dansform som känns grundad i mig och i det som jag vill och behöver. Och som jag  även önskar förmedla till andra på kurser och danskvällar. 

Improvisation är till stor fördel, då jag tycker att det hjälper mig att lyssna till gruppen och nuet.
 

  

Förutom min utbildning på FDA "Frigörandedans Akademin" för Anne Grundel samt flera kurser med henne och arbete som assistent på denna utbildning. Har jag gjort kurser i "5rytmer" (en dans form utvecklad av Gabriel Roth i USA) och som jag dansat under ledning av flera av hennes "lärjungar"   "Kontakt improvisation" Med Måns Erlandsson och Malin Anclear.  Och på många skiftande vis utvecklat mitt mentala och fysiska förhållningssätt till livet.

                        Vad är Frigörande dans?
                                 för mig .... Dansens "Grundstenar"

Ansvar

Du gör vad du behöver och avstår från det du inte vill, kan, orkar…
Du talar om dina gränser för ev.  meddansare. (vänta inte att den andra ska göra det)

Fysiskt

Att röra kravlöst vi varandra och utan syften/”investering” skapar trygghet. Fysisk kontakt är nödvändig för vårat välmående!
Bollar, golv och väggar kan vara till hjälp i början.
Lyssna till vad som är sant för dig just nu!  Du är alltid fri!!  (inga hållna grepp/rörelser.)

Rörelserna

Lyssna till din kropp och låt musiken/guidningen inspirera, inte styra dina rörelser.
Locka och våga röra dig på ovana/nya sätt, då vaknar lusten och lekfullheten
Våga vara ”ful” acceptera ALLA dina sidor (vi har dem alla) de vi förnekar kämpar för att synas så…accepterandet skapar balans.
Var intensivt medveten o närvarande i kroppen/rörelsen.
(Upplev skillnaden mellan ex. medveten "axeldans" --- "axeldans" då du tänker på annat)
Här gynnas också ”nya” rörelser och prestation/föreställningar om vad som är rätt/fel
Fint/fult blir oväsentligt
Det viktiga är hur det känns!

Växla


"Ficklampan" ,en tänkt ficklampa med lyse i båda ändar, symbol/illustration för att minnas vikten av att behålla kontakten med sig själv. En stor bit i dansen och i livet i övrigt.
Att inte tappa bort sig.
lugnet inuti oavsett omgivning. Stanna upp, ev. blunda, lyssna och återvänd ”hem”
Lyhörd både på dina behov och andras, Ta ditt ansvar men inte mer!
Värdefull övning som vi har nytta av i livet!

 

 

                                Ett generellt upplägg.
                                 Så här kan ett dans pass gå till.

 

Enkel cirkel i början, stående eller sittande, "landa" här &nu .Ev. presentation  

Ca. 30 minuters uppvärmning  tex.          -    massage enskild/par

                                                                           -    fokusering på kroppsdelar

-         rulla på golvet

-         fokusering på golv/möten/luft

-         konturer

-         gå, gapa, se, nudda, baklänges

-         andas  ,stort/litet   spänn/släpp.

-         Yoga, rörelse meditation                                     

 

Ca.30-45 minuters guidad kroppsdans           

-         nya rörelser övningar

-         kroppsdelar möts, egna/andras

-         Liten/stor Långsam/snabb nära/långt ifrån

-         ta plats!

-         Dansa med luften/golvet

 

Ca. 45-60 minuters fri dans/jam själv och i möten

                                                                           -    inspirera till variation  

-         lita till improvisation, impulser och spontaniteten.

-         tillåt ,acceptera nuet!

Ca. 30 minuters avslappning

Avsluta i enkel cirkel                                   -    Vill någon dela upplevelse/ tanke

                                                                               /känsla /fråga